Älä unohda markkinointia!
Kirjoittajat: Salla Aaltonen ja Johanna Saari
Moni yritys on nyt joutunut vetämään kulubudjettinsa äärimmäisen tiukalle ja pohtimaan tarkasti, mistä kiinteistä kuluista luovutaan sekä mitkä lähitulevaisuuden investoinnit ja kehityskohteet laitetaan jäihin kokonaan. Markkinointia pidetään usein ”ei-niin-välttämättönä kuluna”. Nykyisestä vaikeasta tilanteesta päästään kuitenkin jossain vaiheessa yli. Markkinoinnin keinoin pystyt pitämään yrityksesi asiakkaidesi mielessä sekä herättelet heidän ostoinnokkuuttaan – nyt jos koska sitä tarvitaan. Olethan varmistanut, että olet ensimmäisenä asiakkaiden mielessä, kun ostoja jälleen tehdään?
Tässä 4 vinkkiämme markkinointiin, jotka voit tehdä heti:
1. Ota tärkeimmät asiakkaat haltuun markkinoinnin avulla.
Entuudestaan tutuista asiakkaista kaupan saaminen on nopeampaa. Kriisi on saattanut synnyttää myös ihan uuden potentiaalisen asiakasryhmän uusine tarpeineen, johon juuri sinulla on ratkaisu. Tsekkaa myös potentiaalisimmat uudet asiakkuudet.
2. Tuunaa markkinointi- ja myyntiviestit sekä ratkaisuehdotukset vastaamaan asiakkaidesi muuttuneeseen tarpeeseen.
Kuuntele herkällä korvalla mitä asiakkaat tarvitsevat. Vaikka ratkaisusi heille olisi sama kuin aiemminkin, perustelut tuotteen tai palvelun ostamiseen ovat saattaneet muuttua. Viesti tarjoamasi ratkaisu oikein.
3. Tee kohdennettuja markkinoinnin kampanjoita tämän hetken tärkeimpiin asiakasryhmiin.
Kampanjan voi tehdä helposti sähköpostina tai esimerkiksi sosiaalisessa mediassa, jossa voit valjastaa vaikkapa LinkedInin hyötykäyttöön. Tärkeintä on käyttää kanavaa, jota asiakkaasikin käyttää.
4. Tee pikainen yhteenveto, millaiseen markkinointiin ja millaisiin asiakasryhmiin sinun kannattaa juuri nyt sijoittaa.
Mitä tavoittelet markkinoinnilla ja miten se tukee liiketoimintaasi parhaiten? Arvioimalla markkinoinnin konkreettiset tulokset pystyt paremmin tekemään päätöksen eurojen satsaamisesta siihen.
Koitko vinkit hyödyllisinä? Pysy kuulolla! Saat uusimman blogipostauksen suoraan sähköpostiisi tilaamalla Teoiksi-kirjeen sivun alalaidasta.