Näin vauhditat myyntiä juuri nyt
Kirjoittajat: Salla Aaltonen ja Johanna Saari
Uutiset talouden taantumasta tässä maailmantilanteessa ovat huolestuttavia. Asiakkaat ovat kadonneet tai vähintäänkin vetäneet hankintabudjettinsa toistaiseksi kiinni, oma myyntitiimi on turhautunut ja ahdistunut tulevaisuuden epävarmuudesta ja kassa huutaa hoosiannaa. Bisnes on silti kammettava tavalla tai toisella taas pinnalle ja rattaat saatava pyörimään, mieluiten vieläpä tulevaisuuteen uskovan ja motivoituneen tiimin kera. Mitä pikemmin sen parempi.
Olemme pohtineet myynnin tilannetta juuri edellisistä kolmesta seikasta käsin eli mistä ja miten tavoittaa tämän hetken parhaat asiakkaat, miten saada nopeaa liikevaihtoa pelastamaan edes osa kuluvan vuoden myyntitavoitteesta sekä mistä löytää kadonnut motivaatio ja energia muuttuneeseen tilanteeseen.
Poimi ohesta 8 apukeinoa myynnin vauhdittamiseen:
1. Tee tilanneanalyysi
Tee tilanneanalyysi, miten poikkeustila on vaikuttanut omaan liiketoimintaasi: myyntiennusteeseen ja kassavirtoihin, asiakkaiden bisneksiin, tarjoamasi tuotteen tai palvelun kysyntään, tiimin energiatasoihin, motivaatioon ja jaksamiseen. Tunnista ne muutokset, joilla on suurin vaikutus liiketoimintaasi ja jotka tulee ratkaista nopeimmin.
2. Kirjaa vaadittavat korjausliikkeet loppuvuoden suunnitelmiin ja tavoitteisiin tekemäsi tilanneanalyysin pohjalta
Laadi tärkeysjärjestys, mihin keskität kaiken sisäisen tekemisen ja mahdolliset investoinnit. Tarvitsetko mahdollisesti uutta osaamista, resursseja tai näkökulmia muuttuneessa bisnesympäristössä?
3. Selvitä, miten poikkeustila on vaikuttanut asiakkaidesi bisnekseen
Käy läpi kaikki olemassa olevat asiakkuudet ja asiakaskohderyhmät ja selvitä, miten poikkeustila on vaikuttanut asiakkaidesi bisnekseen. Miten voit auttaa heitä parhaiten juuri nyt, jotta asiakkuus jatkuu? Mitkä ovat kunkin asiakasryhmän mahdollisuudet ja tarpeet ostaa juuri sinun tarjoamaa tuotetta tai palvelua? Laita asiakkuudet tärkeysjärjestykseen loppuvuodelle tämän mukaisesti.
4. Edistä myyntiä tutuille asiakkaille heti
Vanhoista tutuista asiakkaista on mahdollista saada nopeampaa kauppaa kuin täysin uusista asiakkuuksista. Vanhojen asiakkaiden kontaktointi on myös helpompaa ja nopeampaa, sillä he tuntevat sinut ja tuotteesi/palvelusi jo entuudestaan ja olet rakentanut luottamussuhdetta jo pidempään. Viesti, soita, kerro, kysy! Laadi kohdennettu myyntikamppis juuri heille. Selvitä, mitä he tarvitsevat juuri nyt?
5. Missä asiakkaasi ovat ja miten tavoitat heidät juuri nyt
Selvitä, onko poikkeusaika vaikuttanut siihen, missä asiakkaasi ovat ja miten tavoitat heidät parhaiten. Jos olet aiemmin tykännyt tavata asiakkaita kasvotusten, niin nyt viimeistään on hyvä aika ottaa etämyynnin työkalut käyttöön ja digitaalinen viestintä haltuun.
6. Uudista tuotteesi / palvelusi muuttuneen bisnesympäristön mukaiseksi
Muokkaa tuotteesi tai palvelusi vastaamaan asiakkaiden muuttuneisiin tarpeisiin. Etäbisnesympäristö on tullut jäädäkseen. Nyt viimeistään on aika siirtyä tähän uuteen todellisuuteen. Miten omaa liiketoimintaasi tulee sopeuttaa siihen? Tarkastele mahdollisuuksiasi siirtyä verkkokauppaan tai palvelemaan asiakkaitasi verkon yli erilaisia digitaalisia ohjelmia ja sovelluksia hyödyntäen. Rahoitusta on tarjolla julkisista lähteistä monenlaiseen kehittämiseen ja uudistumiseen.
7. Rakenna uusasiakashankintaan nopea ja tehokas etämyyntiprosessi
Käynnistä yhteydenpito uusasiakkaisiin järkevästi, perustellusti ja systemaattisesti. Jotta onnistut, sinun tulee tuntea potentiaalisin asiakaskuntasi juuri tällä hetkellä sekä rakentaa mahdollisimman tehokas ja nopea etämyyntiprosessi oikein valittuine viesteineen ja sisältöineen erityisesti, mikäli tavoitteena on saada myyntiä uusille asiakkaille vielä tämän budjettivuoden aikana.
8. Palauta usko ja luottamus tulevaan koko tiimille
Palauta luottamus, innostus ja usko tulevaan niin itsellesi kuin tiimille. Tämä onnistuu, kun tunnet mikä sinua ja tiimiäsi motivoi. Selvittämällä omat ja jokaisen tiimin jäsenen yksilölliset motivaatiotekijät hyödyntäen esimerkiksi Reiss Motivaatioprofiilia (RMP) paluu poikkeustilasta takaisin arkeen sekä sopeutuminen sen aiheuttamiin muutoksiin helpottuu huomattavasti.
Koitko myyntivinkit hyödyllisinä? Pysy kuulolla! Saat uusimman blogipostauksen suoraan sähköpostiisi tilaamalla Teoiksi-kirjeen sivun alalaidasta.