Miten saan enemmän asioita aikaan?
Kirjoittaja: Johanna Saari
Wautsi mikä voittajafiilis tuli perjantaina, kun suunnitellut työt oli tehty, kaikki ensi viikon hommat oli listattu paperille ja tsekkipuhelu seuraavan viikon suunnitelmista yhtiökumppanin kanssa oli käyty. Aikaansaamisen tunne oli valtava ja mieli huojentunut, viikonlopun vapaa-aika oli ikään kuin hyvin ansaittu.
Kun tunnet itsesi ja tiedät tarpeesi, oman työn johtaminen helpottuu. Lähtökohta toki on, että niistä energisen elämän peruselementeistä, joihin voit itse vaikuttaa, uni, hyvä ravinto, riittävä liikunta sekä asianmukainen työympäristö välineineen, on huolehdittu. Kun ne ovat kunnossa voidaan keskittyä oman työn johtamiseen vähän eri näkökulmasta. Oman kokemukseni mukaan seuraavat 3 vinkkiä ovat ytimessä, kun oman työn johtaminen on tarpeen ja mietit, miten saan asioita aikaan:
1. Laadi itsellesi täsmätavoite
On tärkeää ymmärtää, mikä on tekemisen konkreettinen tavoite. Miten tavoitteeseen pääseminen auttaa jatkossa ja miten lopputulosta voi soveltaa käytäntöön. Täsmätavoite on selkeä ja mitattava, mutta toki myös tekijälleen innostava. Tai jotenkin se kannattaa sellaiseksi itselleen muotoilla, jotta tylsemmätkin asiat tulee tehtyä. Asioita saa aikaan, kun määrittelee tavoitteet pienemmillekin rutistuksille. Täsmätavoite voisi olla vaikka se, että lounasaikaan mennessä asiakkaalle on lähetetty tarjous sovituista töistä. Näin on muotoillut itselleen puolivahingossa samalla palkinnon tarjouksen kirjoittamisesta ja pääsee nauttimaan lounaansa aikaansaamisen tunteen kera – varsinaista oman työn johtamista käytännössä
2. Tee selkeä ja simppeli suunnitelma
Tämä on kaikessa yksinkertaisuudessaan tehtävien kirjaamista ylös ja priorisointia – sitä mitä teet, koska teet ja mitä et tee. Oleellista suunnitellessa on pohtia se, mitä ei tehdä, koska kaikkeen mahdolliseen aika ei riitä. Siksi se mille sanotaan ei, mistä luovutaan, on äärettömän keventävää. Suuren hyödyn saat siitä, kun käytät muutaman hetken loppuviikosta kirjaten ylös mitä ensi viikolla teet. Hyöty konkretisoituu, kun päässä ei jyllää muistettavat työjutut vapaa-aikana ja toisaalta pääset uuden viikon alussa heti kiinni siitä, mistä lähteä liikkeelle. Toiset suunnittelevat viikkonsa sunnuntaina, mutta pohdinta kannattaa tehdä jo perjantaina. Tällöin ”pään tyhjennys” on jo tehty viikonloppua varten, ellet sitten nimenomaan työskentele viikonloppuna. Tee lähtökohtaisesti suunnitelma kuitenkin ennen vapaa-aikaa. Minulle suunnitelman tekemiseen riittää muistikirja ja kynä, mutta toimi oman tyylisi mukaan – oleellista on, että asiat saa kirjattua nopeasti ja vaivattomasti.
3. Pilko tehtävät pieniksi paloiksi
Yksi oman työn johtamisen ydin on siinä, että tekemisen saa vauhtiin. Tämä onnistuu parhaiten, kun teet jotakin niin pientä tavoitteen eteen, ettei sitä oikeastaan voi jättää tekemättä. Yleensä, kun homman saa käyntiin niin ei tulekaan tarvetta heti lopettaa. Me sparrailemme asiakkaitamme ”miten saan enemmän asioita aikaan” -mallilla. Yhdessä asiakkaan kanssa laaditaan tehtäviä, joiden suorittaminen kestää vain jokusia minuutteja ja lopputulos on lähes aina enemmän kuin vain se, mitä pyydetään tekemään. ”Kun koneen saa käyntiin on liikkeen ylläpito huomattavasti käynnistämistä kevyempää.” Mietipä omaa elämääsi, missä kaikessa tuo onkaan niin totta! Mieti, mikä voisi olla juuri nyt sellainen tehtävä, jonka tekeminen vie sinulta enintään 5 minuuttia mutta edistää tavalla tai toisella täsmätavoitteesi toteutumista?
Näitä oman työn johtamisen ja aikaansaamisen vinkkejä on käytössä niin omassa kuin asiakkaidemme arjessa. Ole kuitenkin armollinen itsellesi ja muista, että monessa asiassa riittävän hyvä on juuri riittävän hyvä. Ei tarvita enempää. Sitä myös Teoiksi vie päivittäin käytäntöön!