Toimiva tiimi avaintekijänä kasvuyhtiössä
Vieraskynäilijä: Juha Heiskanen, Valoram Oy
Yksi trendikkäistä asioista tänä päivänä on puheet yrityskulttuurista. Kulttuuri kuulemma syö strategian aamupalaksi, mutta mitä tällä oikein tarkoitetaan? Jos ajatellaan asiaa kasvuyhtiön näkökulmasta, niin tärkeimmäksi asiaksi nousee asiakkaat ja heidän saama arvo ja kokemukset palvelusta. Jos asiakkaat kokevat arvoa ostetuista palveluista ja tuotteista ja ovat valmiita ostamaan uudelleen, on kasvuyhtiöllä mahdollista kasvaa.
Vaikka yhtiöllä olisivat erinomaisesti laadittu strategia ja tuoteportfolio kunnossa, ei tuloksia synny, jos yrityksen sisäisen kulttuuri ei tue asiakkaiden menestystä. Huonon yrityskulttuurin voimin hyvääkään strategiaa ei saada vietyä käytäntöön ja tekemisen laatua ei pystytä pitämään yllä. Tämä näkyy väistämättä asiakasrajapinnassa negatiivisina kokemuksina, joka muodostuu hyvin äkkiä kasvun pullonkaulaksi.
Valoram Oy:n tarina ulottuu vuoteen 2012 jolloin yrittäjä Juha Heiskanen starttasi liiketoiminnan tyhjästä. Alana oli valaistukset ja hommat lähtivät liikkeelle LED-lamppujen myynnistä.
”Aloitin yrittäjyyden ihan tyhjästä ilman teknistä- tai kaupallista koulutusta, perintörahoja, yrittäjä vanhempia tai kaupallista työkokemusta. Mulla oli sellanen iso salkku, mikä oli täynnä LED-lamppuja ja kun laitto pistokkeen seinään ja painoi nappia niin valo sytty. Ekan kolmen vuoden aikana myin näitä LED-lamppuja noin puolella miljoonalla eurolla. Silloisen tavarantoimittajan myyntijohtajan mukaan se on enemmän, mitä keskiverto rautakaupat myy niitä.”
Kokosin Valoram liiketoimintani uudestaan ja uusi konsepti herätti niin paljon kiinnostusta, että sain keväällä 2020 mukaan viisi pääomasijoittajaa tukemaan kasvua. Yhden miehen firmasta, jolla oli laskeva liikevaihto ja suunta hukassa tulikin kasvuyhtiö, jolla on nyt yrittäjän lisäksi kaksi täysipäiväistä työntekijää. Myynti on lähtenyt hyvään nousuun ja tässä on ollut yksi avaintekijöistä – hyvä tiimi.
Hyvä tiimi ei synny hetkessä eikä itsekseen. Tärkeimmäksi tiimin menestystekijäksi voisi määritellä psykologisen tuvallisuuden. Ihmisillä pitää olla turvallinen olo ja mahdollisuus kertoa ajatuksistaan ilman pelkoa negatiivisista reaktioista. Tiimeissä on erilaisia ihmisiä ja ihmisillä on erilaisia persoonallisuuden piirteitä ja tekijöitä, mikä heitä motivoi. Mitä paremmin kasvuyrityksen yrittäjä tiimiläistensä piirteet tuntee, sitä parempiin suorituksiin tiimi voi yltää.
Valoram tilasi Teoksin Johda motivaatiolla -tiimivalmennuksen. Valmennuksessa käsiteltiin ihmisten motivaatiotekijöitä ja jokaiselle tiimiläiselle tehtiin motivaatioprofiili, joka avasi tiimiläisten maailmaa. ”Hyvän yrityskulttuurin ja toimivan tiiminrakennuksen oivallinen työkalu ja apu. Valmennuksen avulla sain yhden uuden työkalun johtaa yritystä. Teoksi naiset Salla ja Johanna osaavat hommansa ja koulutuksesta jäi konkreettisten asioiden lisäksi hyvä fiilis. Tiimiltäkin saatu palaute oli positiivinen ja käytetty aika koettiin hyödylliseksi.”